4h10 minut je nabijanie z 20% do 80% pri pouziti 7kW nabijania
4h10 minut je nabijanie z 20% do 80% pri pouziti 7kW nabijania
EV su v Europe predrazene, ale to neznamena, ze su horsie. Ibaze by lepsie znamenalo viac hluku a viac emisii.
Ako sa dari Toyote? Za minuly rok pokles predaja vozidiel o 3,7%. Tento rok sa to snazia zvratit vyraznym navysenim vyroby elektromobilov z 140 tisic v minulom roku na 400 tisic v tomto roku a 1 milion v roku 2026.
BYD, ktory vyraba iba EV ma narast predaja 31,5% oproti prvemu polroku 2024. 2 113 271 osobnych aut za prvy polrok 2025..
Jediny problem EV su europske ceny. A kto hovori, ze si EV nekupi, tak iba hovori, ze sa mu to ekonomicky neoplat lebo malo jazdii, nema na to peniaze alebo je zavisly na benzinovom/naftovom smrade.
V Cine sa mestske EV predavaju za 7-8 tisic Eur, lenze tie iste auta v EU stoja 20 000 a viac Eur.
Elektromotory a vysokonapatove baterie su urcite spolahlivejsia kombinacia ako spalovaci motor s prislusenstvom.
Problem so sietou nabijaciek ma iba ten co nikdy nenabijal. Na Slovensku ma jeden konektor na 5 EV, v Norsku ma 30 EV na jeden konektor a da sa tam normalne jazdit a nabijat na dlhsich cestach na nabijackach.
Ale pre zaciatok by stacilo keby, keby sme sa do 10 rokov dostali na uroven, ze kazdy druhy ci treti vlastnik domu ma EV. Rodinnych domov mame okolo miliona. Dalsi sice nemaju dom, ale maju garaz, kde maju alebo si mozu zaviest el. pripojku, staci 16A, teda 3680W. Potom by aj bol dovod rozsirovat siet nabijaciek, ktoru by vyuzivali majitelia EV pri dlhsich cestach.
Podla statistik udajne kurier v meste a blizkom okoli najazdi denne priemerne iba 80-120 km. A to uz bezna dodavka nema problem zvladnut na jedno nabiie. Okrem toho si moze dat aj 20 minutovu prestavku na nabitie z 10 do 80%. Nemusi mat ani 5-minutove nabijanie, ktore zvladaju iba najnovsie baterie od BYD a CATL.
Aj 3600W vyhodi vsetky " ističe vo všetkých traforozvádzačoch"?
To je 16A, teda bezna zasuvka. Od 22h do 6h za 8 hodin to je 28.8 kWh, to staci priemernemu osobnemu autu na viac ako 150 km jazdy, to je pri nabijani kazdu noc skoro 55 000 km. Nestaci to priemernemu vodicovi?
Spotrebu ropy treba obmedzit pretoze nic dobre pre zivotne prostredie z nej nie je.
Na tej lodi bolo 70 elektromobilov z 3000 aut. V com je elektromobil zasadne horsi nez spalovacie auto potopene a rozpadajuce sa v oceane? Litia su plne oceany.
Cla na Cinske EV v EU az do vysky 45%, to je nekonecna podpora EV alebo zvyhodnovanie spalovacich aut?
Celosvetovo predaje EV rastu.
Snapshot electric vehicle sales in Jan-May 2025 vs Jan-May 2024, YTD %
Global: 7.2 million, +28%
China: 4.4 million, +33%
Europe: 1.6 million, +27%
North America: 0.7 million, +3%
Rest of World: 0.6 million, +36%
Na Slovensku rocne priemerne hori vyse 1000 aut, to nie je az take zanedbatelne cislo.
Z pohľadu áut, ktoré sú poháňané výhradne trakčnou batériou, zhoreli na Slovensku len tri.
V roku 2024 už bol zaznamenaný len jeden prípad čisto batériového EV, ktorého príčinou bol úmyselný podpaľač, konkrétne v Miloslavove v marci 2024.
Iba ak by sa preukazalo, ze poziar sposobil elektromobil. Poziare na lodiach nie az tak neobvykla vec aj bez pritomnosti aut, len ked su tam elektromobily, tak sa niektori snazia zvalit to hned na elektromobily absolutne bez priamych dokazov. Na Slovensku hori rocne priemerne vyse 1000 vozidiel a maloco je medializovane. Ked zhori elektromobil, tak je clankov na rozdavanie.
SAIC ma 37 lodi, na ktorych prevaza svoje auta vratane elektromobilov a nema problem. BYD uz spustil na vodu siedmu lod a prevaza vylucne nabijatelne auta. Tie lode maju kapacitu 4500 - 9200 aut.
Problem Holandska je nedostatocna kapacita elektrickej rozvodnej siete. Preblem nevznikol primarne kvoli elektromobilom, ale kvoli vysokej cene plynu v predchadzajucich rokoch a prechod na pouzivanie elektriny namiesto plynu. To viedlo k prechodu na pouzivanie elektriny v domacnosti na veci kde sa pouzival plyn, teda kurenie, ohrev vody a varenie.
Holandská vláda má cieľ odpojiť nové aj staršie domy od plynu. Od roku 2018 je zakázané pripájať nové domy na plynovú sieť. Podporuje sa používanie elektrických tepelných čerpadiel, solárnej energie a diaľkového vykurovania.
Elektrina, ktoru by potrebovali vsetky osobne auta na Slovensku keby jazdili na elektrinu, ktore su v sucasnosti registrovane dokaze vyrobit jeden jadrovy reaktor trochu vacsi ako je jeden reaktor v Mochovciach. V pripade fotovoltaickych panelov by islo zhruba o 10 km2. Na Slovensku mame zhruba milion rodinnych domov, takze ked by priemrny dom malo na streche 10m2 panelov tak mame potrebnych 10 km2 panelov. Samozrejme k tomu by boli potrebne vhodne uloziska, v tomto pripade by bol problem ulozit tolko energie na zimne obdobie.
A ked uz pouzijem co si napisal:" na Slovensku cca 15 500 VŠETKÝCH elektrických áut"
tak z celkoveho poctu registrovanych vozidiel 3797514 je to 0.39% a nie "0,02 percenta" ako tvrdis.
Statistika MV k 31.5.2025 uvadza celkovy pocet registrovanych vozidiel 3797514. Z toho "OSOBNÉ VOZIDLO" je 2746781.
Ale zjavne nie si schopny pochopit aku blbost si napisal, ze "OSOBNÝCH áut" je len 1/25 zo všetkých vozidiel so spaľovacími motormi.
Zato potopene ropne tankery, znicene ropne plosiny v oceanoch z ktorych vytieklo neskutocne mnozstvo ropy do oceanov, to je uplna pochutka pre vsetko zive v oceanoch.
Z ropnej plošiny Deepwater Horizon, ktorá vybuchla a zhorela v apríli 2010 v Mexickom zálive, uniklo podľa odhadov 780 miliónom litrov ropy co zodpoveda ~615 000 tonám ropy.
Ta lod uz sa blizila na koniec svojej zivotnosti, mala 20 rokov (bezne je zivotnost 25-30 rokov), tak zrejme uz nemohla plavat do ECA zón a mnohych pristavov, kde su prisnejsie emisne limity a neda sa na pohon pouzivat hnusny vykurovaci olej, ktoreho podla clanku mala 1530 ton.
Bolo by to drahsie nez tomu pomoct na dno.
Odporúčame